CX500, dag 5: motorlyft och gaffelrivning

Utbytesmotor

Med på köpet fick jag ju en extra motor!
Varför?
Jo, förre ägaren hade identifierat ”skrammel i kamkedjan”, vilket är ett relativt vanligt fel på långmilade CX500:or (Den hade ju ändå gått 9500 mil… )

Utbytesmotorn är från en 82:a och ska i stort passa rakt av. Glädjande nog visade den sig ha automatisk spänning på kamkedjan, vilket den gamla alltså inte har. Topp!

Sen är det ju rätt så läckert att se hur kort motorn är! Jämför med morakniven som ligger nedanför motorn på bild 2.

Ja just det. Jag byggde också en liten vagn för att kunna asa runt på motorn.

Ut med gamla motorn

Då förre ägaren redan påbörjat motorbyte och då jag redan strippat av tank, elsystem mm, så var det bara tre bultar kvar för att få loss motorn. En liten ställning under motorn för att ta hela motorvikten, låssa på bultarna och skjuta fram motorn, sen klart!

Gaffel:

Gaffeltätningarna var såklart kass, hojen har ju stått flera år innan köp. Så nu har jag rivit gaffeln och tvättat ur den något stinkande gamla sega oljan, som nog varit i gaffeln på tok för lång tid.

Ja, och så har jag beställt lite färg också!

Utbytesmotor i plast från leverantören.
Baksidan motor
Motor från sidan, se kniv under motorn #kortmotor
Förberett för att plocka ur motor, block under motorn och spännband för att hålla cykel upprätt när jag lyfter med domkraften.
Sådärja! Tomt i ramen…
Gaffelbenen plockas ur kronan
Smutsigt och segt i botten på dämparen. Kan inte ha fungerat så bra. Men det ska det bli ändring på!
Gaffelbenen i delar, sorterat vänster-höger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *