Kategorier
CX500 Kullaberg

Byggstart!

Kategorier
CX500

Grejer från USA

Kategorier
CX500 Okategoriserade

Kapat och putsat

Kategorier
CX500

Fyndat svets och delar

Det känns som det är några år sedan jag borde skaffat mig tillgång till en svets, men nu så är det alltså fixat. Efter en period av bevakning på Blocket så hittades denna pjäs i Halland till ett humant pris. Extra roligt att jag och Anders köper den ihop (den var iofs inte så dyr) så att vi kan sporra varandra (till stordåd?).

Riktigt bäst är att det följde med friköpt gasflaska på köpet.

Dock ska den fixas lite, men delar hittades på CO och är ny beställda.

Men det som var så extra extra roligt var ju att säljaren visade sig vara en som höll på med att bygga motorcyklar! Så där fanns ju en fyndlåda med bland annat skärm och lykta – något jag verkligen försökt hitta på nätet, men varit för snål för att köpa till ockerpriser.

Se bildtexter!

Maxmig 140/1 – bör räcka gott för våra behov. Dessutom på en liten fin vagn! 🙂
Asså vilken cool skärm! Här ligger den dock lite väl lågt, eller så blir det kanske en ”hugger”. Jag kan ju alltid svetsa mig några fina stag…
Lykta ”Bates style”, 4 tum. Snygg snyggare snyggast.
Kategorier
CX500

CX500, dag 5: motorlyft och gaffelrivning

Utbytesmotor

Med på köpet fick jag ju en extra motor!
Varför?
Jo, förre ägaren hade identifierat ”skrammel i kamkedjan”, vilket är ett relativt vanligt fel på långmilade CX500:or (Den hade ju ändå gått 9500 mil… )

Utbytesmotorn är från en 82:a och ska i stort passa rakt av. Glädjande nog visade den sig ha automatisk spänning på kamkedjan, vilket den gamla alltså inte har. Topp!

Sen är det ju rätt så läckert att se hur kort motorn är! Jämför med morakniven som ligger nedanför motorn på bild 2.

Ja just det. Jag byggde också en liten vagn för att kunna asa runt på motorn.

Ut med gamla motorn

Då förre ägaren redan påbörjat motorbyte och då jag redan strippat av tank, elsystem mm, så var det bara tre bultar kvar för att få loss motorn. En liten ställning under motorn för att ta hela motorvikten, låssa på bultarna och skjuta fram motorn, sen klart!

Gaffel:

Gaffeltätningarna var såklart kass, hojen har ju stått flera år innan köp. Så nu har jag rivit gaffeln och tvättat ur den något stinkande gamla sega oljan, som nog varit i gaffeln på tok för lång tid.

Ja, och så har jag beställt lite färg också!

Utbytesmotor i plast från leverantören.
Baksidan motor
Motor från sidan, se kniv under motorn #kortmotor
Förberett för att plocka ur motor, block under motorn och spännband för att hålla cykel upprätt när jag lyfter med domkraften.
Sådärja! Tomt i ramen…
Gaffelbenen plockas ur kronan
Smutsigt och segt i botten på dämparen. Kan inte ha fungerat så bra. Men det ska det bli ändring på!
Gaffelbenen i delar, sorterat vänster-höger.